Why gamification
In general, games can create participation and engaging players and motivate them to keep playing with their many features; In a more detailed view, Another aspect of games is that they create a sense of agency, control and ownership for users; For example, most players do not look at games from as designers intend, but players actively engage with games, create narratives that happen, and make choices during gameplay based on the outcome. The optionality of the “action” of the game is the landmark of the understanding of “game” in the face of gamification; In this case, an action that is not optional cannot be called a game. So, if a user is forced to face and engage in the game, his experience can no longer be called a game. Gamification designers to create a game “experience” based on “gamification” should also take into account that users need a system that optionally provides the motivation and engagement [or participation] of users. In activities such as training or in the workplace where users are forced to interact with non-optional systems, conflicts may arise with what was stated; The possibility of creating narratives aimed at a kind of discovery by users in gamified systems structure that ultimately corresponds to the concept of “choice” is solution of such conflicts. Finally the importance of gamification in different systems can be summarized in the following cases:
1 | Clear goals that, while challenging, are still attainable.
2 | Immediate feedback.
3 | Knowing that the task is doable; a balance between skill level and the challenge presented.
4 | The activity is intrinsically rewarding.
5 | Feelings of serenity; a loss of feelings of self-consciousness.
6 | Timelessness; a distorted sense of time; feeling so focused on the present that you lose track of time passing.
7 | Strong concentration and focused attention.
8 | Feelings of personal control over the situation and the outcome.
9 | Lack of awareness of physical needs.
10 | Complete focus on the activity itself.
چرا بازیوارسازی؟
در نگاهی کلی بازیها با خصوصیات و ویژگیهای متعددی که دارند میتوانند موجبات مشارکت و درگیری بازیکنان را فراهم کرده، انگیزهبخش آنها در ادامه بازی باشند؛ در نگاهی جزئینگرتر، جنبه دیگری از بازی ایجاد نوعی حس پویایی، کنترل و مالکیت در کاربران است؛ به عنوان مثال، اغلب بازیکنان از دیدگاه طراح به بازیها نمینگرند بلکه بازیکنان فعالانه با بازیها درگیر شده، روایتهایی میسازند که اتفاق میافتد و به اعتبار نتیجه، انتخابهایی را طی روند بازی انجام میدهند. مفهومی کلیدی که ترجیعبند درک مقوله «بازی» در مواجهه با بازیوارسازی است، اختیاری بودن «عمل» بازی است؛ بنابر تعریف ارائه شده عملی که اختیاری نباشد را نمیتوان بازی نامید. در همین راستا اگر کاربری مجبور به مواجهه و درگیر شدن در بازی شود، دیگر تجربه وی بازی تلقی نخواهد شد. طراحان و پیشگامان حوزه بازیوارسازی برای ایجاد «تجربه» بازی مبتنی بر «بازیوارسازی» نیز باید این نکته را لحاظ کنند که کاربران نیازمند سامانهای هستند که به صورت اختیاری موجبات جذب و درگیری همافزا [یا مشارکت] کاربران را فراهم آورد. در فعالیتهایی مانند بازیوارسازی، آموزش در مدارس و یا در محیط کار که کاربران مجبور به تعامل با سامانههایی نوعا غیر اختیاری هستند، ممکن است تعارضاتی با آنچه که بیان شد ایجاد شود؛ راهحل چنین تعارضاتی در امکان ایجاد روایتهایی معطوف به نوعی کشف و شهود توسط کاربران در سامانههای منتج از ساختاری بازیوار است که نهایتا با مفهوم «انتخاب» مطابقت دارد. در نگاه کلی، میتوان اهمیت بازیوارسازی در سامانههای مختلف را در موارد زیر خلاصه کرد
اهداف روشن پر چالشی که قابل دستیابی هستند
بازخورد فوری
تعادل بین سطح مهارت و چالش ارائه شده؛ آگاهی از شدنی بودن کار مورد نظر
فعالیت به طور ذاتی پاداشپذیر باشد
احساس آرامش؛ از دست دادن احساس خودآگاهی
بیپایانی و چه بسا حسی تحریف شده از زمان؛ احساس به اندازهای روی زمان حال متمرکز میشود که متوجه گذر زمان نخواهید شد
تمرکز قوی و توجه متمرکز
احساس کنترل شخصی بر اوضاع و نتیجه
فقدان لزوم آگاهی از نیازهای فیزیکی
تمرکز کامل بر روی نفس فعالیت بازیبنیان
برای مطالعه بیشتر میتوانید به کتاب «درآمدی بر مبانی نظری و عملی بازیوارسازی» مراجعه کنید